Bert-Natalie.reismee.nl

Azië Jakarta

Vanochtend wakker geworden... Bert heeft eindelijk heerlijk doorgeslapen, ik ook maar viel laat in slaap. Even een beetje opgefrist en naar beneden gegaan om te ontbijten in het hostel. Was een simpel maar lekker ontbijtje:-) Eenmaal buiten schrokken we ons rot. Haha de rust van gister avond was veranderd in chaos en drukte!!!! Niet normaal! We moesten even wennen... En we besloten om gewoon maar een stukje te gaan lopen. Wat een stad!! Onwijs druk en smerig!! En we werden al gauw een attractie op straat. Mensen keken hun ogen uit naar ons en wij naar hun en de rest van de omgeving. Er kwam een bajay aangereden. (soort tuktuk) even proberen uit te leggen dat we naar Kota station wilden gaan. En hij wist wel waar het was, dus zijn we ingestapt. Dat verkeer daar!!!! Dat we deze blog nog typen is een wonder!! Haha Ze rijden door elkaar heen als malloten! Brommers, auto's ,fietsen en zelfs voetgangers. Dit hebben we nog nooit gezien en zijn er stil van! Opeens zegt hij dat we er zijn, dus we stappen uit. Wat bleek we stonden aan de andere kant van de wijk. Maar voordat we daar achter waren...... Daarna hebben we ff heerlijk een halal burgertje gegeten om bij te komen. Met een voldaan gevoel zijn we richting Batavia gegaan (Nederlandse wijk) Eenmaal in de Nederlandse wijk zijn we door alle straatjes gewandeld. Lang een hele vuile sloot waar de mensen al hun afval ingooien en hun behoefte indoen. Rook onwijs lekker.. Opeens zagen we een man in dat vieze water alle afval er weer uithalen en in zijn bootje leggen!! Hij zwom dus gewoon in de stront. OMG!!! Wij liepen weer verder om naar de chicken market bridge te gaan. Onze lieve Ivo had daar wat neergezet voor ons,maar ook helaas was deze text niet te vinden. Bij de brug stonden 2 kraampjes met drinken. En we hadden zoveel vocht verloren dat we dat ff moesten aanvullen. Ik loop naar het kraampje, maar ze ligt gewoon te slapen! Wakker maken dan maar. Haha. Terwijl we ff heerlijk aan het uitrusten zijn bij de brug, komt er een Nederlandse vrouw naar ons toe die even niet meer door had waar ze was. Gezellig gekletst en weer door. We wouden naar de haven gaan maar belanden in de pisini. Dat was een oude krotten wijk ( sunda kelapa) Dat mensen nog steeds zo leven!! En we waren daar helemaal een attractie. Iedereen zei gedag, zwaaide naar ons. En de kinderen vonden ons helemaal geweldig. Sommige rende terug om je even aan te raken!! Wel onwijs lief allemaal en je werd helemaal vrolijk van al die lachende mensen:-) Ook daar waren we een beetje dorstig. Dus in die wijk bij een soort van eeuuhhh ... winkeltje wat drinken gekocht en op hun bankje ervoor gaan zitten. En ja hoor weer allemaal kindjes op ons af en zwaaien. Ook een vrouw die een heel gesprek met ons aan ging in het Indonesisch en veel handen en voeten werk. Waar we naar toe gingen, over haar kinderen enz,,, Nog even snel een foto'tje van haar gemaakt en we gingen weer verder. Heel bijzonder om dit mee te maken. We liepen weer terug naar Batavia om wat te eten en te drinken op het Taman Fatahillah plein. We hadden een kom met noedels, rundvlees, kruiden en groenten. En gelukkig weer met stokjes!! Was heerlijk! Na een vol buikje besloten we om een taxi te nemen naar het station om een ticket te kopen voor morgen om naar Bandung te reizen. De taxi had ons netjes voor het station afgezet, en we liepen naar een balie waar boven ook Bandung stond. Ze vertelde ons dat we om moesten lopen en naar balie 23 te gaan. Oké dat doen we dan maar. Wij naar balie 23.... De lieve meneer vertelde ons nee je moet naar balie 18. Bij balie 18 stond een Belgisch stel die vertelde dat we eerst een formulier moesten invullen. En natuurlijk was het formulier in het????? Je raad het al. Maar het was goed gekomen. En hebben de tickets voor morgen binnen. :-) We zitten firstclass.... Ja ja we zijn benieuwd. Haha. Daarna zijn we achter het station naar de BlueBird taxi standplaats gegaan. Daar gebruiken ze gewoon hun meter. En dat scheelde een hoop gedoe en doekoe. Er stond wel een rijtje en moesten 20 min wachten maar dat was het waard. Want toen we instapte begon net het avond gebed op de auto radio. Ik voelde me lekker op me gemak met mijn korte broek en zonder hoofddoek!! Hihi. Na het avond gebed ging de radio zender lekker over op Engelse liedjes. Rare overgang. Aangekomen bij het hostel hebben we ff een drankje gedaan en besloten we te gaan eten. Aan de overkant van de straat zitten Indonesische buiten restaurantjes. Maar voordat je aan de overkant bent moet je ook je leven riskeren. Ze hebben nergens stoplichten voor voetgangers. Dus dat betekend.... Gewoon de weg op lopen en hopen dat ze stoppen. In begin was het wel heel spannend. Maar nu houden we elkaars hand vast, ogen dicht en lopen!! Haha. Is tot nu toe goed gegaan:-) We hebben heerlijk gegeten. We aten bijna onze vingers erbij op! Nasi ajam speciaal en mie ajam speciaal. Love it! 2 colaatjes erbij en net geen €3,50 kwijt.... Dit doen we dus niet meer!! (veels te duur Hahahahaha) Nu nog even gezellig aan het kletsen met medereizigers en dan lekker slapen. Morgen vertrekken we naar Bandung. We zijn benieuwd! Jakarta was een stad om nooit meer te vergeten! Tot de volgende blog moppie's!!! Xxx ons.

Ivo

Dat jullie nog tijd hebben voor dit soort dingen tijdens t bloggen door ;)

Ik zie t weer helemaal voor me, super leuk! Veel plezier morgen met de treinreis, een ervaring opzich!

X

Natalie

Thanx het is een mega ervaring en staan elke minuut met onze mond open!! Xxx

Petra

Net zoals Ivo zie ik mezelf daar ook weer helemaal lopen. Super herkenbaar allemaal! Veel plezier en geniet van alle indrukken en ervaringen! Groetjes Petra

Patrick en Kim

Klinkt super weer. Leuk hè dat aziatische verkeer. Ben wel een beetje jaloers....

Mo

Wat een verhalen! Dat jullie nog tijd hebben om te bloggen is best een wonder! Ik kan het helemaal voor me zien. Ben nooit in Azië geweest, maar jullie beschrijven het gewoon heel goed. Wij zijn ook verbaasd over hoe de dingen daar gaan.

We zullen van het weekend wel weer bijlezen! Geniet er nog van, dan genieten wij vanuit Nederland gewoon mee! X mo

Pa vet

Nou stelletje bofkonten jullie maken wel
Wat mee hoor ,
Ik zal maar verklappen hier in Zaandam is het
Bijna zo mooi als daar haha
Ps. De vaten van je moeder waren topper volgende week
Maar de neuroloog je hoort wel weer
Xxxxxxxx pa

Joke en Harry

Leuke verhalen, we blijven jullie volgen. Maar goed dat we veel indonesiese restaurants hebben in Nederland, snap je daar de kaart tenminste.

Ramon

Ja Jakarta is een chaotische metropool! Die treintickets kun je tegenwoordig ook vanuit Nederland reserveren op www.yogyakarta.nl.

Benieuwd naar jullie volgende avonturen.

Nog een fijne reis door Indonesie
Groet, Ramon