Bert-Natalie.reismee.nl

Azië Pangandaran 2

De WEKKER gaat af!!! terwijl we aan het ontbijten zijn op ons balkonnetje, fijn! dan zijn we in ieder geval  op tijd voor de tour. Vanochtend keken we door t raam en zagen dat er een thermoskan op het tafeltje stond en een paar kopjes erbij.. Huh.. Cool! Na 10 min komt er een vrouwtje vragen voor het ontbijt, roti pisang of toast vraagt ze mmm Naat de 1 en ik de ander.... We lopen naar de tourguide die langs de weg zit en maken een praatje met hem! We wachten op nog twee meiden uit Blanda!  (Holland) en dan zal de tour beginnen. Ik mag vast ff een scooter uit proberen (we doen niet de auto tour, dan zie je niet zoveel) ik ga zitten en de man zegt  dat ie hard gaat en ik moet oppassen, mmm hij kan mij niet hard genoeg gaan en hij vroeg wat ik zij.... Binnen 10 min stond er een nieuwe scooter met 140cc. Now we are talking !!! HA! Een helm hoeft niet maar voor de safety was het wel verstandig, okeeeeee!!!  De twee meiden (Mirjam & Mandy) zijn ook inmiddels van de partij en de tour kan beginnen. We rijden weg van het mooie strand en rijden direct langs een zwaar getroffen en nog niet herbouwt gebied van na de tsunami. Op een of andere manier zijn ze er hier nog niet allemaal over heen en wij blijkbaar ook niet.. 700 alleen in dit dorp, ongeveer 150 daarvan zijn nooit meer terug gevonden en een paar toeristen maar daar weet ie de aan tallen niet van! We gaan de weg af en rijden over smalle paadjes en komen langs een paar kampung's en kijken onze ogen uit!! Ik of er nog een soort van weg ligt tussen de gaten en Natalie door de lens van het fototoestel. We stoppen bij een kampung waar suiker gemaakt word en maken dat proces ook mee en krijgen een bakkie thee met die suiker.. Heerlijk bij 33 graden Hahahahaha we kijken nog even rond hoe de mensen wonen op deze kampung en stappen weer op de scooter. Ik geef meteen weer gas, maar is niet echt verstandig om te doen in verband met de conditie van de weg!!  De volgende stop is bij een wajang poppen maker en hij voert een showtje op en laat ons kennis maken met hoe en het waarom van deze poppen, echt heel mooi, maar we zijn echt Hollanders, kijken kijken en niet kopen!!! Even verder op stoppen we bij rijst velden en het is supergaaf om die mensen te zien werken en hoe ze alles doen, echt super! Langs een pad gereden waar alle rijst ligt te drogen in het zonnetje en meteen maar door naar het volgende onderdeel van de tour! De Green Canyon is adembenemend zegt men hier, en onze boot ligt al klaar. We stappen in en hij gaat er meteen vandoor en best wel snel ook! Het uitzicht word steeds fraaier en vooral steeds groener, en voor je het weet belanden we tussen de rotsen waar het water zo van af stroomt en boven op je valt! Zo gaaf hadden we het nog nooit gezien. Op z'n zaans "skitterend mooi"   We mogen de boot verlaten en op een rots klimmen om vervolgens aan de andere kant te mogen zwemmen. Juppeyy dit is nog cooler !! Binnen now time lig ik er in en Naat besluit te filmen en foto's te maken.  Wat een mooie ervaring zeg, zwemmen tussen de rotsen en overal valt water  naar beneden! En weer sprakeloos we kunnen niets anders zeggen!!! De volgende stop is het strand en zijn dan ook blij er te zijn, na 30min over een weg te hebben gereden die in NL direct wordt gesloten, zelfs voor tractors... We hebben eigenlijk ook wel een beetje trek gekregen, maar het is Ramadan en alle warung's zien er stil en verlaten uit. De gids zegt dat ze wel open zijn maar wij zien duidelijk dat ze dicht zijn, tot dat hij de zijkant van zo'n bamboe gordijn naar voren haalt en ons naar binnen dirigeert.... Huh!!!! Deze toko zit bommetje vol en is super gezellig, we besluiten om tussen de locals te gaan zitten en niet bij de toeristen! Ze keken wel een beetje raar naar ons, maar na de eerste Bintang hadden we de grootste lol en gingen de grappen over en weer.. Ff later word ons eten gebracht door een moslima (wat een mooi contrast hè?) en smullen we de mie soep en de seafood omelet heerlijk weg! Volgende stop Bamboo Bridge, juist!!! een brug gemaakt van bamboe en hangt voor de rest aan ijzerdraad (tjes) hij schommelde enorm heen en weer en uit eindelijk moesten we er gewoon over heen met de scooter hahah cool!!!!  Echt een attractie wanneer een man met duiven over de brug moet met zijn brommertje die net zo breed is als de brug zelf!!! Inderdaad PLONS!!! Daar ging een gedeelte van de duiventil =] de man parkeerde zijn brommertje en gaat op z'n dooie gemakkie het water in om alles weer aan land te krijgen.... Even later stoppen we bij een klein schildpadden opvangetje om daar te kijken hoe ze omgaan met deze dieren en waarom ze hier zitten. Eerst was hier een grote opvang maar na 2006 heeft deze man een klein opvangetje gebouwd om zo verder te kunnen gaan! De schildpadden komen overigens weer langzaam naar dit gebied terug! Wij mochten een paar schildpadden vasthouden en er mee op de foto, kost wel wat geld natuurlijk, om er een nieuwe opvang voor te bouwen in de toekomst. De volgende stop is Fisherman village en daar heb ik met een klein kruis netje gevist zo als hun dat hier altijd doen. Uiteraard leeft men hier alleen van vis en toeristen! We hebben nog even plaats genomen in een van de hutjes en mee kunnen maken hoe deze mensen hier leven. De meeste vissers gaan hier in de ochtend langs de hotels en warung's met hun handel om zo snel mogelijk weer terug te keren naar hun visvangplekje.  Als laatst bezoeken we nog wat pinda plantjes onderweg en dan zit de tour er op en begint het ook al weer langzaam donker te worden. We sluiten af op het strand bij de Bamboo Bar met een ijskoude Bintang =] Er schijnt een BBQ te zijn vanavond, precies waar we zitten En er zal ook een kampvuur zijn ... Mmmmm eeuuhhhh OKÉ we blijven!!! Na een tijdje heerlijk zo aan zee met een biertje te hebben gezeten gaat eindelijk de fik in de BBQ en ook in de brand stapel..  We hebben door een local vis laten halen op de markt en kunnen zodoende mee  Bbqen (en waarschijnlijk de rest van de mensen hier ook!! HA!) er liggen heerlijke tonijnen op het vuur en ff later ook zilver kleurige vissen, dus bij de vraag... Joh wat zijn dat voor vissen krijg ik direct het juiste antwoord!!  Silverfish you know??? Oké bedankt!! Hahahahaha Even later komen ze met rijst aan en een schaal met salade!  Heerlijk  heerlijk heerlijk wat hebben wij zitten vreten zonder dat we eigenlijk weer eens wisten wat!!! Maar TOPPY!! Als de BBQ (die steeds drukker werd met locals) een beetje op z'n eind loopt komt er ineens een gitaar en een trommel te voorschijn en begint er 1tje te spelen en te zingen na een paar seconden zijn we allemaal aan het zingen! Zo cool dit!! We bestellen meer drank en het word nu echt heel gezellig. De locals komen aanzetten met Adak.. Rijstenwijn ..... Zwarte en witte, en we beginnen met die zwarte mmmm dit is totaal niet te zuipen om over het alcohol percentage maar te zwijgen ... We moeten het mixen met cola roept er 1 dan is het lekker voor blanda's!!! We hebben het geprobeerd maar bleven toch hangen aan de Bintang.. Om dit verhaal ff in te korten.... Aan het eind zaten we met locals , Nederlanders, Zwitsers en twee meiden uit Duitsland!!! Wat een nacht zeg pfffff ( morgen weer!?!?)

Judith

Lees dat jullie lekker aan het genieten zijn!!! Leuk om jullie verhaaltjes te lezen! Veel plezier nog!!! X

Evelien

Hoi reizigers,

Ik ben net terug van vakantie en zit lekker jullie verhalen te lezen. Jullie maken veel mee zeg, super! Mooie foto's ook. Ik wacht natuurlijk op de foto van de cocktail op het strand haha, maar blijf jullie volgen!
Heel veel plezier nog!

Natalie

Hey juud, dank je!! Gaat goed komen:-)

En Evelien leuk dat je onze verhalen gelezen hebt!!
Hoe was jouw vakantie? En je foto duurt nog even maar hij komt eraan. Haha. Xxx

Evelien

Vakantie was heerlijk! Veel gezien en best lekker weer gehad, vandaag helaas weer aan de bak..... Voor jullie gelukkig nog ver weg!
Veel plezier in de jungle!

rinus en anneke

de verhalen lezen als een boek!
wat een indrukken zeg, volgens mij raken jullie hierover niet uitgepraat.nog heel veel plezier en pas op jullie spulletjes, xx de yokkies